Matematik Terimleri Sözlügü'nde Matematik; "biçim, sayi ve çokluklarin yapilarini, özelliklerini ve aralarindaki iliskilerini akil bilim yoluyla inceleyen ve sayi bilgisi, cebir, uzay bilim gibi dallara ayrilan bilim" olarak tanimlanmaktadir.Ancak " Matematik nedir ” sorusunu tek bir tanimla tam olarak yanitlamak oldukça güçtür.
Matematigin ne oldugunu, onun özelliklerini ve elemanlarini belirterek daha iyi açiklamak mümkündür.
Matematigin ögeleri ise, mantik, sezgi, çözümleme, yapi kurma, genellik, bireysellik ve estetikten olusur. Bu özellik ve ögelere dayali olarak sunu belirtebiliriz. Matematik, yeni bilgilerin elde edilmesi, elde edilen bilgilerin açiklanmasi, denetlenmesi ve sonraki kusaklara aktarilmasinda yer ve zamana bagli olmayan güvenilir bir araçtir.
Insanlar arasindaki bir takim gereksinmelerden matematik dogmustur. Bir Düsünce biçimi ve evrensel bir dil olan matematik günümüzün gelisen dünyasinda birey, toplum, bilim ve teknoloji için vazgeçilmez bir alandir. Günlük yasamda, is ve meslekte gerekli olan çözümleyebilme, usavurabilme,iletisim kurabilme, genellestirme yapabilme, yaratici ve bagimsiz düsünebilme gibi üst düzey davranislari gelistiren bir alan olarak matematigin ögrenilmesi kaçinilmazdir.Günümüz toplumunun, sorunlarin üstesinden gelebilecek, problem çözebilecek bireylere gereksinmesi vardir. Matematik ögretiminin her asamasinda matematik ögretiminin amaçlari ve ögretimde kullanilacak genel ilkeler göz önünde bulundurulmalidir. matematik her biri üzerine kurularak gelisen bir alan oldugundan, ön ögrenmelerin önemi büyüktür. Bu durum her zaman hatirlanmali ve her asamada ölçme ve degerlendirme yapilmalidir. Ayrica, matematik ögretiminde duyuşsal özellikler dikkate alinmali ve ögrencilerin matematiğe ve matematik dersine karsi olumlu tutumlar gelistirmelerine yardimci olunmalidir. Planli ögretimin tüm ilkelerine matematik ögretiminde de uyulmalidir.
Matematik ;
* Bütün bilimlerin temeli ve kaynagidir.
* Saglam, kullanisli evrensel bir dil ve kültürdür.
* Insanlarin ortak düsünce aracidir
* Ölçülebilen nicelikler bilimidir.
* Sekil, sayi, çokluklarin özelliklerini ve aralarindaki iliskileri inceleyen bilimdir.
Matematigin özellikleri ;
• Matematik bir disiplindir.
• Matematik bir bilgi alanidir.
• Matematik, bir iletisim aracidir.Çünkü kendine özgü bir dili vardir.
• Matematik, ardisik ve yığmalidir, birbiri üzerine kurulur.
• Matematik, varliklarin kendileriıle degil, aralarindaki iliskilerle ilgilenir.
• Matematik, bir çok bilim dalinin kullandigi bir araçtir.
• Matematik, insan yapisi ve insan beyninin yarattigi bir soyutlamadir.
• Matematik, bir düsünce biçimidir.
• Matematik, mantiksal bir sistemdir.
• Matematik, matematikçilerin oynadigi bir oyundur.
• Matematik, bir cevizdir. Nasil cevizi yemek için kirmak gerekiyorsa, matematigi anlamak için de içine girmek gerekir.
• Matematik, bir anahtardir.
• Matematik, bir değerdir.
• Matematik; dil, irk, din ve ülke tanimadan uygarliklara zenginleşerek geçen saşlam, kullanişli evrensel bir dil, bir ekindir. Birey için, toplum için, bilim için, teknoloji için vazgeçilmez degerdedir. Yayılma alanina ve derinligine sinir konamayan bir bilimdir, bir sanattir.
• Matematik, insan aklinin yarattigi en büyük ortak degerdir. Evrenselliği onun gücüdür. Çağlari aşarak bize ulaşmistir. Çağlari aşarak, yeni kuşaklara ulaşacaktir. Büyüyerek, gelişerek, insanliğa hizmet edecek; her zaman taptaze ve doğru kalacaktir.
• Matematik, insanin düşünce sistemini düzenler.
• Matematik, insanin doğru düşünmesini, analiz ve sentez yapabilmesini sağlar.
• Matematik, doğruyu, gerçeği görmek, iyi düşünmek, sonuca giderek kazanmak, yani rahat bir hayat geçirmek demektir ve hayatimizda devamli olarak mevcuttur.
Kisaca Matematik bir Yasam biçimidir.
Hiçbir sey birden ortaya çikmamistir. Ama matematik bir gereksinmedir. yaşamin bir parçasidir. İasamin her evresi matematiktir. Dogru düsünme kurallarini ögretir. Düsünce ile somut kavramlar arasinda baginti kurar. Sosyal ve bilimsel gelişme sürecini çabuklastirir. Insan zekasini gelistirir. Bunun en ıakin örnegi; 10 ıasindaki bir ögrencinin bir üniversitenin matematik bursunu kazanmasidir. Aslinda her çocuk dogdugunda bir harikadir. Onu islemek yasamin en ileri seviyesine götürmek egitmek güç istir. Kendimizden vermeden, sürekli alarak hem matematik hem de hiçbir sey ögretilemez. Basarili olmak degil, ögrenmek bile mümkün degildir. Matematik tüm yasamdir. yasami seviyoruz, öyleyse matematigi de sevmeliyiz. önermesinin dogruluk değeri daima 1 olmalidir. Gelişen, degişen, hem de hizla degişen dünyaya seyirci kalamayız.
Büyük insan, önderimiz Atatürk matematigi dilimizde daha anlasilir bir biçime getirmistir. Bizzat kendisi matematikte kullanilan terimlerin adlarini bizim anlayabilecegğimiz (Maksumunaleyh-bölen , Kabiliyet-i Taksim-bölünebilme… ) günlük konusma dilimize çevirmistir. Bugün dogru düsünebiliyorsak onun sayesindedir. Ileriıi gören bakislari sayesinde bizi uygarlik seviyesinin üstüne çikarmistir. Bugün bilimin her dalinda arastirma yapip dünyaya kendini kanitlamis bilim adamlarimiz vardir. Ulusumuzu, vatanimizi her seyden önemlisi insanlarimizi severek sürdür dügümüz egitim ve ögretimimizde her an ögrenmege arastirmaıa ve uygar olmaya özen göstermeliyiz. Matematik yasamin kendisidir. Matematigin önemi tartisilmaz. Çogu bilimlerden matematigi soyutladigimiz (çikardigimiz) taktirde o bilimler bilim olma kimligini kaybeder. Matematigin dili akildir. Diger bilimler, gözlenen olaylari nicel bir sekilde ifade etmeye baslayinca matematikten yardim alir. Onun için bütün bilimlerin genis kapisi matematiktir.
Matematik dogru hüküm vermeıi saglar. Bilimsel düsünme yollarini ögrenip uygulamaıi gerçeklestirir. Pozitif düsünce (müspet düsünce) ilkesini benimsetir.
Matematik kendi degerinin yaninda , fizik, kimya ve dolayisiyla mühendislik ve askerlik gibi pratik alanlara ve bilhassa son zamanlarda biyoloji, ekonomi ve hatta sosyal bilimlere yardimi hizla arttigindan, bu bilim her millet için hayati bir önem kazanmiştir...