Bazı arkadaşlarımız sınıfta en etkili nasıl ders işleyecekleri konusunda sıkıntı yaşıyorlar. Ben sınıflarımda genelde etkili ders işlediğimi düşünüyorum, bunu öğrenciden aldığım geri bildirimlerden anlıyor ve çıkarabiliyorum. Bu amaçla yardıma ihtiyacı olan arkadaşlarımıza yardımcı olur düşüncesiyle bazı önerilerde bulunmak istiyorum. İster kurslarda ister okulda olun, bu önerilere kulak asarsanız size yardımcı olacağını düşünüyorum.
Diyelim ki, gireceğiniz sınıfın dersine ilk defa giriyorsunuz. Öncelikle bu sınıfı yabancı dile ve ingilizceye karşı güdülemeniz gerekmektedir. Genel olarak yabancı dilin ve ingilizcenin önemi üzerinde durup, öğrencilerle tartışma ortamı yaratılabilir ilk derste. Bu öğrencinin dersin önemini kavraması açısından iyi olacaktır. Öğrencilerin seviyesini de muhtemelen bilmiyorsunuz, eğer ingilizceyi yeni görmüyorlarsa içlerinde iyi öğrenmiş ve seviyesi iyi olan öğrenciler de olacaktır. Bunu anlamak için sınıfa önceki senelerde neler öğrenip öğrenmediğini ve sınıfın seviyesini görmek için bir test uygulayabilirsiniz.
Şimdi arkadaşlar öncelikle şu konuyu bir ayırt etmemiz gerekir. Dilde gramer önemli midir? Bence önemlidir, tabii bu ayrı bir tartışma konusu olduğu için burda fazla ayrıntıya girmiyorum. Gramer bence önemlidir, ama aşırıya kaçmamak koşuluyla, aşırısı öğrenciyi sıkar. Kısa ve öz bir şekilde görüp zamanın daha çoğunu pratik ve alıştırmaya vermek gerekir. Çünkü dil öğrenme pratik ve alıştırma işidir. Hatta bir söz vardır, "alıştırma ustalaştırır" diye. Aşağıdaki video da hocamızın biri ingilizce ders anlatıyor, ancak o kadar çok gramer konusu anlatıyor ki, ben kendimi öğrencinin yerine koydum, ben olsam çok çabuk sıkılırım ve ingilizce öğrenme hevesim kaçar.
Bu hocamız böyle anlatana kadar şöyle anlatsa daha verimli olur mesela ; Simple present tense (geniş zaman), şahıs zamirleri ve şahıs zamirlerine göre fiillerin aldığı durumlar, geniş zamanın kullanıldığı yerler, o derste soru ve olumsuz şekilleri işlenecekse örnek cümleler içinde açıklama, ama kısa ve öz, aynı zamanda öğrencinin snlayıp anlamadığını kontrol ederek dersi işlerse bence çok daha verimli ve güzel olur. (Tabi bu sadece bir örnek, normalde o hocamız belki başka derslerde de bol bol pratik yaptırıyordur. Yada kamera yokken daha rahattır bunu bilemeyiz.) Gramer konuları kısaca örnek cümleler içinde açıklandıktan sonra, öğrencilerle birlikte alıştırmalar yapılır ve onların konuyu çok iyi pekiştirmesi sağlanır. Gramer anlatırken öğrenciyi sıkmamaya dikkat edilir. Öğrenciye bir de ev ödevi verilince o konu oldukça iyi bir şekilde pekişir.
Bazı öğrencileri derse katmakta ve ilgisini çekmekte zorlanıyorsanız, ingilizce tekerlemeler, yaşlarına ve seviyelerine uygun müzik dinlemeler, okuma alıştırmaları, konuşma alıştırmaları yapılabilir. Bunlar öğrenciye ilginç gelecektir. Örneğin, diyelim ki bu etkinlikler doğrultusunda bir müzik seçtiniz ve öğrencilere dinleteceksiniz. Aynı zamanda bu müziğin sözlerini de yazılı olarak çıktısını alıp öğrencilere dağıtabilir ve aynı zamanda kağıttan takip etmelerini sağlayabilirsiniz. Bunu yaparken bilinmeyen kelime ve yapıları öğrenciye açıklamanız iyi olacaktır (burada dikkat edilmesi gereken bazen gramer yapılarını kısaca belli konuları işlerken de açıklayabiliriz, bu da çoğu zaman yararlı oluyor.) Yada film izletmeyi düşünüyorsanız, ingilizce altyazılı ingilizce film izletmeniz iyi olacaktır. Çalışan ve başarılı öğrencileri de bu başarılarından dolayı sınıfta uygun bir şekilde pekiştirdiğiniz zaman sınıfın genel düzeyi yavaş yavaş yükselecek ve ingilizceye olan ilgi artacaktır. Gemellikle değişik değişik etkinlikler yapın, çok fazla da kitaba bağlı kalmayın derim ben.
Son olarak ingilizce okuma dil ediniminde pasif bir etkinliktir, yapılması gerekir ancak daha çok öğrencinin aktif olarak uğraşabileceği etkinlikler yapılması gerekir. Bu doğrultuda çocukların seviyelerine uygun özellikle Türkçeden ingilizceye çeviri çalışmaları yapılması dil ediniminde beyni aktif kullanmayı gerektirir. Aynı zamanda çeviri yapmak öğrencinin ilgisini çekecektir. Öğrenci Türkçeden İngilizceye çeviri yaptığı zaman İngilizce metinleri daha kolay okuyacak ve İngilizceden Türkçeye olan çevirileri daha kolay yapacaktır. Zaman zaman da konuşma etkinliklerine yer verilmelidir.